Atmosféra světlých barev

 


 

Picture72Světlé barvy (prohlédněte si je v prezentaci) se v interiérech používají častěji než tmavé - zejména na velké plochy.

 

Proč? Protože prostor nezatíží a navozují pocit vzdušnosti.

 

Významnou skupinou světlých barev jsou barvy PASTELOVÉ - jemňounké barvy cukrárny a dětských pokojů. PASTELOVÉ BARVY  jsou barvy s vysokým jasem a vysokou sytostí.

 

Naopak barvy sice s vysokým jasem (tedy světlé), ale s nízkou sytostí, jsou jemné a decentní - ne tolik hravé. Mohou působit melancholicky a určitě vyzní více tradičně / klasicky, než barvy pastelové.

 

Nazelenalá stěna na obrázku vpravo je velmi odsycená aqua - tak moc odsycená, že působí skoro našedle. Plus je třeba říci, že to není světlá barva:)

 

Růžový krém (který je světlá odsycená barva) na vedlejší stěně vznikl výrazným zvýšením jasu u barvy zrozené z odstínu blízkému červené.  Lampa je ztmavlá červenooranžová.

 

 

 

 

Co je to teplá a studená barva

 


 

Picture103Teplo vs. chlad je základním pocitovým rozlišením barev. Neméně významné je rozlišení na světlé vs. tmavé barvy. Podobné, ale méně intuitivní, je členění barev na lehké a těžké.

 

Mrkěte na přiloženou prezentaci, kde je vidět rozdělení barevného kruhu na teplé a studené odstíny.

 

To, které odstíny považujeme za teplé či studené, souvisí s naší zkušeností. Jako nejstudenější odstín člověk vnímá modrou, (která je barvou ledu, sněhu a zimy obecně), jako nejteplejší pak oranžovou (barva ohně).

 

• Jednoznačně studené odstíny jsou: modrá, modrofialová a tyrkysová.

 

• Jednoznačně teplá odstíny jsou: žlutá, oranžová, červeno-oranžová.

 

 

 

 

 

Hraniční odstíny tak jednoznačné vyznění vždy nemají -  různí lidé je interpretují různě.

 

U fialové záleží na tom, jestli v sobě obsahuje více červené, nebo více modré, u zelené pak, je-li v ní víc žluté, nebo modré barvy.

 

Obecně ale můžeme říci, že čím blíže na kruhu je daný odstín oranžovému odstínu, tím působí tepleji. Čím je blíže modré, tím je studenější.

 

To, jak je ta která barva ve výsledku teplá nebo chladná, však není pouze otázkou polohy na kruhu (odstínu), ale také jasu a sytosti.

 

 

Picture106Je jasné, že modrá barva je studená a nikdy nebude teplá. Teplá modrá je oxymóron (protimluv třeba jako „svítání na západě"). Při vzájemném srovnávání ale může jedna modrá působit tepleji, než jiná modrá. To je dáno její polohou na kruhu, ale také dalšími vlastnostmi barvy – právě jasem a sytostí.

 

Relativní polohy barev (tedy výsledek vzájemného porovnávání) je velmi důležité vnímat, protože barvy většinou používáme v kombinacích a tudíž jejich teplé či studené vyznění ovlivňuje i barvy sousedící.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teplota barvy podle jasu a sytosti

 


 

Picture19

Už víme, že existuje rozdělení kruhu na STUDENÉ a  TEPLÉ  odstíny. Barvy ale nejsou definovány jen odstínem - ale také svým jasem a sytostí. Ve valné většině případů platí, že tmavší poloha odstínu působí tepleji, než jeho poloha světlejší (tmavá žlutá je teplejší, než světlá žlutá).

 

Vysoká sytost je vlastně nepřítomnost šedé barvy. Čím je barva méně sytá, tím je šedivější.

 

A protože šedá působí studeně, barvy se snižující se sytostí většinou chladnou (žlutá s příměsí šedé bude působit chladněji, než čistší žlutá).

 

Existují ale i výjimky - a to tehdy, když vysoká sytost způsobí, že barva působí intenzivně - září - a pak ji vnímáme jako teplejší, než nějakou mdlejší (méně sytou). Příkladem je srovnání studeného krému a relativně syté tyrkysové středního jasu. Krémová "se narodila" z oranžové (což je teplý odstín), ale odsycením výrazně zchladla. Proto se často děje, že krémová barva působí na lidi studeněji, než výše popsaná poloha tyrkysové.

 

Někdy se ale také děje, že při srovnávání „ostřejších / výraznějších“ poloh barev, lidé vnímají jejich odsycenou polohu jako teplejší než tu plně sytou – i když se jedná o nejteplejší odstín - oranžovou. To je dáno tím, že oranžová v "plné palbě" působí velmi ostře, což může vyvolat dojem chladu.

 

Na následující stránce si na toto téma uděláme hru - budeme porovnávat teplé a chladnější polohy jednoho odstínu.