Porovnání barev - teplé a studené vyznění

 


 

bluesallPřed námi jsou 4 modré barvy - každá má jinou polohu odstínu, jasu i sytosti. 

 

blues7Barva D je nejodsycenější modrá (tzn. s nejvyšší příměsí šedé) a její zdrojový odstín stojí mezi AB a C.

 

 

 

 

blues1Barvy A a B jsou "zrozeny" z téměř STEJNÉHO ODSTÍNU - sekundárního odstínu realistického kruhu - téměř stejná poloha na kruhu. A je malinko méně sytá, než B. Protože se jedná o tmavou barvu, tak odsycení způsobilo, že zesvětlala (protože v šedé je hodně bílé a tím pádem přidání šedé, tmavou barvu zesvětluje).

 

 

blues8Barva C je překvapivě na kruhu nejblíže primárnímu odstínu realistického kruhu - tzn. je ze všech čtyř nejtyrkysovější. Je světlá, ale méně odsycená, než D. Tím, že D je tak hodně odsycené, tak působí tyrkysověji, než C i když vlastně není.

 

 

 

Zkusíme si nyní porovnat barvy ve dvojicích ... na Vás bude si pro sebe určit, která z nich je ve dvojici teplejší a která studenější - jak na Vás působí. bude se jednat o čistě subjektivní pocity a nejsou žádné špatné a správné odpovědi - někdo to vidí tak a někdo jinak. Obecně se lidstvo (ta část, která netrpí barvoslepostí) shoduje na určitých pocitech a u jiných se zase liší.

 

blues1

 

 

 

 

"Áčko" je světlejší, "béčko" je tmavší.

"Áčko" je malinko méně syté, než "béčko".

 

 

blues2

 

 

 

 

"Béčko" je tmavší. Syté jsou podobně.

 

 

blues3

 

 

 

 

 "Ačko" je tmavší, odsycené jsou podobně.

 

 

blues4

 

 

 

 

 "Céčko" je malinko světlejší, "déčko " je ale mnohem méně syté.

 

 

blues5

 

 

 

 

 "Déčko" je malinko světlejší + tyrkysovější, ale mnohem méně syté, než "áčko".

 

 

blues6

 

 

 

 

 "Béčko" je tmavší a sytější, "déčko" je mnohem méně syté a světlejší.

 

 

 

 

Výsledek

 


 

bluesallJak to tedy je?

 

blues1

 

 

 

 

Tady by výsledek měl být jednoznačný - tmavší B by mělo působit na většinu lidí tepleji.

 

 

blues2

 

 

 

 

Tady by to též mělo být hodně jasné - tmavší B by mělo působit na většinu lidí tepleji.

 

 

blues3

 

 

 

 

 Tady by to též mělo být hodně jasné - tmavší A by mělo působit na většinu lidí tepleji.

 

A, B i C jsou ale poměrně dost syté barvy a tudíž jsou jednoznačnými soupeři a platí, že prostě tmavší barva (nízky jas) či k oranžové nakloněnější odstín  - bude působit tepleji.

 

Jiná situace nastává, když se srovnává sytá s nesytou ... tady záleží na vícero faktorech ...

 

blues4

 

 

 

 

 Tady vítězí D ... kromě toho, že je lehce tmavší, tak je HLAVNĚ odsycené - a to u modrého odstínu (který je ze své povahy podobnosti ledu brán za velmi studený odstín).

A proč "déču" pomáhá ta odsycenost? Protože ho změkčuje - a měkkost jde ruku v ruce s pocitem tepla ... takže mnoha lidem připadá "déčko" teplejší.

 

 

blues5

 

 

 

 

 Tady opět vítězí "déčko" a zde dokonce i navzdory tomu, že je světlejš. "Áčko" je prostě "moc" studeně modré.

 

 

blues6

 

 

 

 

U této dvojice je asi největší nejednoznačnost ... většina lidí řekne, že teplejší je "déčko" (méně syté = měkčí), ale pár lidí to cítí opačně - že tmavší "béčko" působí tepleji, než "bledě zimničné déčko".

 

 

 

 

 

 

Teplé a studené barvy vs. světlo

 


 

appendix4Teplé barvy mají rády teplé světlo - pod ním se rozvinou do krásy a hloubky.

 

Studené barvy mají rády studené světlo - pod ním zářivě jiskří.

 

Severní světlo je chladné a tvrdé - místnosti na sever působí bledě a smutně.

 

Jižní světlo je teplé a hřejivé.

 

Západní světlo je nejvíce načervenalé, což se ještě více zvyšuje na podzim.

 

Východní světlo je "něco mezi" severním a jižním, ale působí příjemně.

 

Mrkněte na prezentaci, která se zamýšlí nad efektem světla na barvy.