Úvod do barevných systémů

 



Barevný systém je smysluplné uspořádání barev do souvislého celku. Lidské oko dokáže rozlišit až 10 milionů barev, ale bez jejich jasného pojmenování není možné s nimi pracovat ani se na nich shodnout s ostatními jedinci.


greenandblueJak byste pojmenovali barvy na obrázku vpravo?

Zkuste pro každou vymyslet název ...


Hned vidíme - že s prostým pojmenováním modrá a zelená tady nevystačíme. Musíme jít do větší hloubky.


A možná si k tomu přizveme na pomoc přírodu a třeba začneme vymýšlet názvy jako:

•   letní nebe bez mráčku

•   mořská laguna

•   večerní obloha v parném létě

•   březové lístky zamlada

•   tráva

•   kapusta



A nebo to zkusíme více s pomocí názvů odstínů na kruhu a zmínění jasu či sytosti:

•   modrá vedle tyrkysu, nezesvětlená, čistá

•   modrá, malinko jdoucí do tyrkysu

•   utlumená tmavá modrá - malilinko nakloněná do fialova

•   žlutozelená

•   ostrá zelená - malinko tmavší

•   utlumená ztmavlá zelená



Žádný z použitých výrazů ale tyto barvy nepopisuje JEDNOZNAČNĚ. 



teracottapot

Vlevo máme fotografii teracotového květináče. A slovo "teracota" se často používá - chceme-li vyjádřít temnou oranžovou, někdy se toto označení používá i pro barvy přecházející do hnědočervena.







 


vasesTyto vázy se ale také mohou "hlásit" k tomu, že mají teracotovou barvu - a přitom vidíme, že jsou mnohem bledší, než květník výše.

 










Můžeme uvést i další příklady: 


tile

roof

















Všechny tyto barvy se malinko liší a přitom všechny můžeme "s klidným svědomím" nazvat TERACOTA. Když se podíváme, jak nazývají prodejci barvy svých výrobků, tak také vnímáme, že označení jsou nepřesná:

červená

vínová I, vínová II



Barevné systémy vznikly tedy  jednak kvůli kategorizaci barev, a za druhé jako předpoklad přesné komunikace.

 


bluesVlevo vidíte přehled barev, kde je uveden jak slovní název, tak NCS kód, který polohu barvy upřesňuje napřesno. NCS – National Colour System je významná švédská firma, která se zabývá systematizováním barev. Stejně jako RAL  barvy definuje pomocí odstínu, jasu a sytosti. NCS kódy jsou v Evropě vedle RAL kódů nejčastěji využívané (výrobci lamin apod.), ovšem umožňují důkladnější popis a charakteristiku.

 

Barevných systémů existuje celá řada. Existují firmy, které se zabývají výhradně systematizací barev (NCS, RAL, Pantone) a jsou firmy, které barevný systém vyvinuly jako vedlejší aktivitu (výrobce barev Dulux). Primalex ve svém vzorníku využívá NCS přístupu.

 

Každý barevný systém pracuje s jinými jednotkami a názvy, ale v zásadě všechny podobným způsobem barvy kategorizují podle odstínu, jasu a sytosti.

 

Každý systém používá jiné označení, ale platí, že každá barva (= nějaký odstín, s nějakou sytostí a nějakým jasem) má název, ze kterého je možné odečíst všechny tři hodnoty. Tyto názvy jsou nejčastěji kombinací písmen a čísel.

 

Znalost barevných systémů a práce se vzorníkem usnadňuje pochopení barev a toho, jak se chovají při změnách jasů a sytostí, umožňuje přesnou komunikaci a kvalitní a sofistikované kombinování barev. 

 

 

 

 

Systém RAL

 


 

RAL asi jako výraz znáte ... pokud jste si někdy nechával/ a něco lakovat v lakovně (typicy kov), tak Vám dávali vybrat právě dle vzorníku RAL. Z pohledu klasifikace barev nás zajímá vzorník RAL Design, který obsahuje 1625 barev. Standardní vzorník RAL používá čísla barev bez systému.


Kód konkrétní barvy má podobu sedmi číslic - např. 270 30 20. První tři čísla jsou odstín (poloha na kruhu), další dvě čísla jsou jas (jak světlá či tmavá daná barva je), poslední dvě čísla sytost (zd je čistá, nebo má příměs šedé a kolik té šedé v ní je).


Odstín je u systému RAL definován ve stupních – kruh má 360 stupňů a stejně tak RAL barevný kruh má 360 odstínů.

 

Červený odstín "sedí" v pozici 0° (= 360°), žlutý v 90°, zelený v 180° a pravá modrá "sedí" na 270°.

 

Jas a sytost jsou určeny od nuly do sta procent.


Na obrázku č.1 vidíte, že organizace různých poloh jednoho odstínu je podobná systému NCS (též se díváme na trojúhelník - kde vpravo je sytá a vlevo odsycená poloha, dole tmavá a nahoře světlá).


Solvo "chroma" v Angličtině označuje SYTOST. Slovo "HUE" v Angličtině značí ODSTÍN.

 

 

appendix1














 

 

 

Na obrázku č.2 vidíte hezké zobrazení barevného kruhu, která je na vnějším okraji velmi sytý a směrem ke středu šedne (odsycuje se / "vychcípává"). Výkusy různé velikosti u různých odstínů naznačují, u kterých odstínů systém RAL rozlišuje více stupňů sytosti a u kterých méně. 

 

appendix2














Na obrázku č.3 pak vidíte vrstvy podle jasu - nahoře je bílá a dole černá. Uprostřed je neutrální šedá. Jednotlivá patra pak obsahují kruhy podle úrovně jasu - nahoře jsou pastelové, dole velmi tmavé.


appendix3



 

 

RGB a CMYK

 


 

lightswitchRGB je zkratka pro "red", "green" a "blue" .... červená, zelená, modrá .... tedy primární barvy ADITIVNÍHO  míšení.

 

Připomenutí:

ADITIVNÍ MÍŠENÍ

Skládání barev ve formě přímého světla se nazývá aditivní (sčítací) míšení. Světlo bílé (denní) v sobě obsahuje všechny ostatní barvy spektra. Základní (nebo také primární) barvy aditivního míšení jsou:

ZELENÁ

ČERVENÁ

MODRÁ

Jedná se o tzv. model RGB - red, green, blue. Promítnu-li do sebe všechny tyto základní barvy, získávám světlo bílé.

Promítnu-li červenou a zelenou, získám světlo žluté.

Promítnu-li červenou a modrou, získám magentu.

Promítnu-li modrou a zelenou, získám světlo azurové.


Proč nás model RGB zajímá? Protože se s ním setkáme u výběru barvy na monitoru počítače a též i systém Pantone převádí barevný kód do RGB.

 

V modleu RGB je každá barva definována číslenou hodnotou u každé z těchto tří barev. ZDE si to můžete vyzkoušet.

 

ZDE naleznete také hezké příklady vztahu konkrétní barvy a jejího RGB kódu. Pod tímto odkazem se seznámíte i s kódem HEX - ten nás ale v interiérovém designu už nezajímá, týká se hlavně programátorů webů.

 

CMYK je zkratka pro "cyan", "magenta", "yellow" a "blacK" ... barvy tonerů pro inkoustové tiskárny.  Též jsme jej již zmínili v prvním modulu - jedná se o model skládání barev v hmotě - tedy při tisku na papír nebo při míchání barev na výmalbu. 

 

Připomenutí:

Skládání barev v hmotě (tj. v pigmentu) se nazývá subtraktivní (odčítací). Zatímco v případě světla platí, že čím více barevných paprsků do sebe promítnu, tím blíže jsem světlu bílému (sčítám), u hmoty je to naopak. Čím více barev smíchám, tím blíže jsem barvě černé (= žádné světlo).

Subtraktivní míšení je opačné míchání aditivnímu. Primární barvy subtraktivního míchání jsou: 

CYAN (také nazývána kyanová modř)

ŽLUTÁ

MAGENTA