Ing. Barbara Venter

ob1


Barbara Venter (* 1972) – zakladatelka a ředitelka DesignŠkoly, nebyla původní profesí interiérová designérka, tímto směrem svou kariéru změnila až ve svých 32 letech, na základě svého pobytu ve Velké Británii, kde se věnovala interiérovému designu.

 

Barbara vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze, fakultu Mezinárodních vztahů. V rámci manažerského vzdělávání absolvovala také tři dlouhodobé zahraniční stáže: pobyt na Sheffield Business School, účast v manažerském vzdělávacím programu organizovaném holandskou vládou (Utrecht, Holandsko), stáž v Jihoafrické republice v pobočce Deloitte – Human Capital Corporation (Johannesburg).

 

V prvním ročníku VŠE propadla divadelní vášni díky spolupráci s americkým divadelním souborem působícím v Praze (jako tlumočnice a produkční) a úspěšně složila přijímací zkoušky na DAMU na obor divadelní produkce, kde však vytrvala pouze necelý rok, dokud nezískala dojem, že není „dostatečně bohémská", protože nekouří marihuanu a nedokáže se k tomu přinutit, ve slohu používá příliš stručné, účelné vyjadřování (její shrnutí shlédnutých divadelních představení jí zněla jako článek v obchodní ročence) a celkově si připadala oproti spolužákům "málo rozevlátá", takže usoudila, že nemá předpoklady stát se umělcem. Studium VŠE naštěstí nepřerušila a tudíž bylo kam se vracet. Divadlu však malinko věrná zůstala, v roce 1999 spolu s přáteli nastudovala a inscenovala divadelní hru Ivanov od Čechova. 

 

Prvních deset let své praxe působila v oblasti podnikového poradenství – zejména jako manažerka ve společnosti Deloitte; o šest let delší dobu se zabývá problematikou vzdělávání dospělých – nejprve přípravou a vedením manažerských vzdělávacích programů v oblasti interpersonálních dovedností. V rámci své praxe působila také jako personální ředitelka ve společnosti WALMARK, a.s. a věnovala se nastavování systému odměňování a vzdělávání ve společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s. Má zkušenosti s vývojem e-learningových kurzů – např. právě pro společnost ČESKÝ TELECOM, který se v té době měnil na společnost O2 Telefonica. Zcela na počátku své kariéry pracovala také jako junior brand manažerka ve společnosti Coca-Cola a jako manažerka nadace Sbírky moderního umění Národní galerie v Praze.

 

Po deseti letech „v pracovním procesu" se rozhodla opustit svět velkých společností a vydat se svou vlastní cestou - na „volnou nohu" - s cílem, udělat si ve svém životě prostor pro „přeskok" na novou kariéru v interiérovém designu. S podporou manžela se následně vydala „utrácet úspory" a získávat nové znalosti a zkušenosti do Velké Británie.

 

Díky tomu se jí podařilo nahlédnout pod pokličku této profese v zemi, kde je dlouhodobě etablovaná – měla možnost poznat práci v interiérovém studiu, podařilo se jí získat kontakty v oboru a zejména klientský account u prestižních firem - např. Zoffany a Sanderson. Postupně se také začala rozhlížet po ostatních zemích, které v oblasti interiérového designu hodně znamenají a začala intenzivně navštěvovat mezinárodní veletrhy, zahraniční firmy a zahraniční interiérové realizace.

 

V její interiérové tvorbě se silně projevuje její „klasičnost" – tj. důraz na sladění jemných nuancí barev, používání tvarově složitějších objektů, důraz na kompozici ... PROFESIONÁLNÍ SLADĚNOST A MODELACI HMOTY. Její interiéry jsou spíše elegantní, strohý minimalismus či veselá barevnost ji příliš nepřitahuje, hojnosti zlata a kýče v interiéru se však vyhýbá velmi důsledně - i když náhodnému divákovi, který není obeznámen s aktuálními trendy ve světě, to možná tak nepřijde - mrkněte sem a udělejte si představu sami pro sebe (je to tlačítko projekt "Parkhotel Richmond" - na kterém pracovala společně s Eliškou Weisgärberovou, která byla tvůrkyní mnoha detailů a rozpracování, včetně krásných skic). Pro hotel Richmond pracovaly spolu s Barbarou též tři třídy a dvě z nich zde měly své slavnostní zakončení studia. Kompletní představu o práci Barbary si můžete pak udělat zde.  Dekoratérský projekt pro vilu v Kolíně, to potvrzuje vlastně též. 

 

Určitě je třeba říci, že raději než v ČR stále běžným „hladce hranatým" interiérům, se Barbara věnuje projektům, které umožňují použít nové prvky – etno, historii, přírodu ... A ZEJMÉNA OSOBITOST - čímž je v souladu s aktuálními trendy ve světě - které se ke tvarové složitosti vrací a chladný minimalismus opouští. Vzhledem k tomu, že strávila poměrně dlouhou dobu v Africe (má jihoafrického manžela a jihoafrického švagra, který jako generální manažer výstavby pro značku LEGACY postavil mnoho luxusních hotelů v JAR, kterými Barbaru provedl a též ji vzdělal o průběhu spolupráce investora s interiérovým designérem, neboť to je jeho denní chléb) má velmi pozitivní vztah k africké kultuře a stylu. Pohled do jejího vlastního domova toho mnoho napoví - ložnice, pokoj pro Dorinku, chodba s Brunem. Její vlastní styl nicméně do výuky DesignŠkoly proniká jen minimálně - vlastně jen tím, že se studenty zkouší více pohledů na věc, ukazuje i jiné, než typické cesty z lesklého lamina .... ostatně vlastní obrázek si můžete udělat, pokud se podíváte na práce studentů ... které jsou tak různorodé a osobité jako jsou nesmírně různorodí a osobitě originální jejich tvůrci, což je kvalita, kterou se DesignŠkola snaží rozvíjet (nicméně ne na úkor solidní kvality odvedené práce - zcela v duchu hesla, které vyznával Ludwig Mies van der Rohe - It is better to be good than to be original / Je lepší být "dobrý", než "originální").

 

Barbařina práce je posledních 12 let zaměřena na rozvoj budoucích interiérových designérů, kterým vytváří kvalitní vzdělávací zázemí při prvotním osvojování si nové kvalifikace, ale i při dalším profesním rozvoji po zvládnutí základů. Barbara se rozhodně na své studenty a absolventy nedívá jako na konkurenci vlastních designérských zakázek - její hlavní aktivitou je rozvoj DesignŠkoly a pokud realizuje interiérové projekty, pak velmi okrajově - věří totiž, že člověk je buď reprezentant školy, která chce úspěch pro své absolventy nebo tvůrce usilující o vlastní věhlas a prosperitu své značky - obojí podle ní nelze skloubit, protože cíle obou snažení jdou proti sobě.  V rámci výuky DesignŠkoly se kromě návrhářských témat (prostor, barva, styl, ...) zabývá provazováním jednotlivých témat vyučovaných pečlivě vybranými kolegy, aby studenti vnímali jejich kontext k profesi interiérového designéra, a podnikatelskými aspekty v oblasti interiérového designu.