Charles (muž) a Ray (žena) Eamesovi

 


 

Picture11Charles a Ray Eamesovi – manželský pár, designéři nábytku, filmaři, autoři textilních návrhů, architektury atd. ... patrně nejslavnější designéři moderní historie.

 

Charles byl vzděláním architekt, Ray expresionistická malířka. Dávají směr celému designovému dění až dodnes. Vycházejí z funkcionalistických premis kvalitního designu za rozumné ceny a mnohé rysy jejich tvorby nesou prvky tohoto hnutí (důležitost funkce, použití červené, žluté a modré barvy, geometrická estetika, použití průmyslových materiálů atd.). Typickým rysem jejich nábytkových návrhů je organický tvar.  Jako první sestrojují stroj na dvojité ohýbání překližky (Kazam!), kterou dodávají armádě a z níž posléze vytvářejí své první návrhy. Jako první přicházejí s plastovou židlí, kde k organicky tvarovanému sedáku existuje paleta různých nohou (drátěná „eiffelovkovitá", houpací, klasická atd.). Svůj prorocký tvar sedáku („tramvajovitý") pojednávají i v provedení drátu.

 

Mezi jejich nejproslulejší návrhy patří chaise longue La Chaise, inspirovaný sochařskou tvorbou přítele LaChaise a luxusní Lounge Chair. Významnou roli v dějinách architektury sehrál jejich modulový dům (Study House no. 8) pro soutěž vypsanou časopisem Arts and Architecture. Dům je sestrojen z již existujících modulů, které bylo lze zakoupit na trhu, čímž je docíleno velmi nízkých výrobních nákladů. Dům sám pokračuje v ideách funkcionalismu – velké prosklené plochy, otevřený, nečleněný prostor, použití základních barev. Velmi slavným se stal jejich film pro IBM Powers of Ten (Síla deseti, 1968), který velmi novátorsky proniká do mikro a makrokosmu.

 

 

 

 

 

 

Významní tvůrci v 50.-tých letech

 


 

Picture34Nyní se podíváme na další významné designéry éry po roce 1945.

 

George Nelson – designér nábytku a interiéru, umělecký ředitel firmy Hermann Miller.

Společně s Eamsovými je pokládán za zakladatele amerického modernismu. Jeho návrhy naprosto předběhly svou dobu a dodnes jsou považovány za špičku designu vůbec.

Mezi ty nejproslulejší patří sofa Marshmellow, křeslo Coconut, židle Preclík, hodiny Ball Clock a Sunburst.

Nelson se zabýval také navrhováním kancelářských prostor a sestav. Dodnes velmi oblíbené jsou lampy Bubbles.

 

Harry Bertoia – šperkař, velmi blízký přítel manželů Eamesových (dokonce navrhoval jejich snubní prsteny). Proslavil se jako autor drátěné kolekce nábytku (Diamond Chair a další).

 

Eero Saarinen – syn významného finského architekta Eliela. V nízkém věku rodina emigrovala do USA, kde se Eero již v nízkém věku projevil jako geniální architekt. Mezi jeho nejvýznamnější architektonická díla patří hala TWA na letišti JFK. Eero se projevil velmi významně i jako návrhář nábytku – společně s Charlesem Eames vytvořili design, který vyhrál soutěž o nejlepší organický design. Nejslavnější z nábytkové tvorby je křeslo křesla Lůno a kolekce Tulipán, která inspirovala sezení v prvních epizodách seriálu Star Trek.

 

Isamu Noguchi – americký sochař japonského původu. Z nábytkových kusů se nejvíce proslavil konferenční stolek, stůl s drátěnou nohou a papírová svítidla, která dnes typicky reprezentuje IKEA.

 

Gio Ponti – nestor italského designu, spoluzakladatel časopisu Domus. V počátku kariéry praktikoval Neoklasicistní styl (patřil k hnutí Novecento Italiano – založeno 1922). Za vrchol jeho architektonické tvorby je považována minimalistická výšková budova Pirelli. Z interiérových zařizovacích prvků se proslavila kolekce Domus Nova pro obchodní dům Rinascente. Mezi nejslavnější návrhy patří židle inspirovaná venkovem Superleggera (Superlehká).

 

Carlo Mollino – umělec, architekt, designér a automobilový závodník. Mezi jeho nejvýznamnější práce patří stůl Arabesco a křeslo Ardea. Jeho návrhy jsou typické pro italská padesátá léta – mají výrazně skulpturální tvar a jakousi secesní „hmyzovitost".

 

Arne Jacobsen – dánský architekt a designér nábytku, autor mnoha designových ikon. Nejvýznamnější stavbou je hotel Royal SAS v Kodani, který byl komplexním gesamtkunstwerkem na způsob Vily Tugendhat – Jacobsen navrhl nejen stavbu samotnou, ale vše do posledního detailu (příbory, popelníky...). Nábytkové kusy, které pro tento hotel vznikly, se staly nesmrtelnými klasikami – křeslo Labuť, Kapka a Vajíčko. Jacobsen v nich explicitně vychází z organických tvarů manželů Eamesových a i v názvech se odkazuje k přírodě. Stejně tak novátorské jsou židle Mravenec a Sedm, které se staly předobrazem typické židle dneška. POZOR: Vpravo je sice nábytek od Arne Jacobsena, ale ne ve svém původním prostředí - jedná se o kombinaci s tapetou ze 70. tých let.

 

Hans Wegner – dánský designér nábytku, který se zabýval hlavně návrhy sedacího nábytku. Původně byl zaměstnaný v ateliéru u Arneho Jacobsena. Jeho design se vyznačuje elegantními liniemi, které vychází z tvarů základních koster starých židlí. Mezi nejslavnější návrhy patří židle Valet, která má opěrku zad ve ve tvaru ramínka na šaty.

 

V příloze naleznete vyobrazení nejvýznamnějších kusů.

 

Všimněte si obrázku vlevo nahoře - ačkoliv poznáte, že pohovka i křeslo vznikly v padesátých letech - interiér vůbec není z této doby ... tipnete si z jaké?

 

 

 

 

 

Designéři 60.tých let

 


 

Picture37

Prohlédněte si nyní obrazovou dokumentaci  pro tvorbu designérů 60. tých let.

 

Joe / Cesare Colombo – italský návrhář mnoha zajímavých nábytkových kusů symptomatických pro léta šedesátá. Jeho práce z plastu působí vyloženě dnešně. Největší obliby nabyla židle Universale (1965), Tube Chair (1969), která se skládá z do sebe vložených válců a pojízdný vozík Bobby Trolley (1970).


Pier Giacomo a Achille Castiglioni – nejvýznamnější osobnosti italské éry po druhé světové válce a dál. Spoluzakladatelé milánského trienále a mnohočetní držitelé ceny Compasso d´Oro. Jejich krédem bylo „Začni od začátku, používej zdravý rozum, znej své cíle a prostředky“. Jejich nábytkové návrhy jsou typické používáním nalezených objektů v novém kontextu, často s vtipem. Mezi nejslavnější návrhy tak patří židle s traktorovým sedadlem (Mezzadro), houpací židle se sedadlem od bicyklu, rotující knihovna, stůl Leonardo, lampy Arco, Snoopy, Taraxacum nebo Viscontea. Lampa Arco se stala nejikoničtějším zařizovacím prvkem vůbec.


Verner Panton – dánský autor nejvýznamnějších kusů ve stylu 60. let. Panton studoval u Jacobsena v ateliéru, ale již velmi brzy se osamostatnil a založil vlastní ateliér. Jeho návrhy jsou typické výraznou barevností, bláznivými oblými tvary a zejména materiálem, kterým je většinou plast. Ikonická židle „S“ je dnes nejčastěji označována jako Pantonka. Typický pro Pantona je i kuželovitý tvar židlí. Pantonovy návrhy jsou pro šedesátá letá symptomatické i tím, že ne vždy jde o pohodlí – důležitější je vtip, nápad a hravost.

 

Eero Aarnio – finský adesignér proslulý svými kulovitými tvary. Nejslavnější jsou křesla Ball Chair a Bubble Chair, Pastil Chair a Tomato Chair. Ze současnější produkce se vžil dětský sedací nábytek ve tvaru pejska pro firmu Magis.