Linie a křivka

 


 

Picture4Tvar předmětů v interiéru a též i jejich uspořádání určuje jeho styl / náladu. Křivka v nás evokuje historičnost - čím je více podobná historickým křivkám, tím více. Rovné čáry pak vnímáme "za moderní". Vertikální linie působí vznosně, horizontální pak moderněji. Vertikální linie zdvihá strop, horizontální roztahuje stěny do šíře. Při modelaci prostoru nepracujeme jen s ergonomií. Rozhodujeme se též, které linie zvýraznit / posílit.

 

Dnes je velmi módní řezat dvířka skříní či zrcadlové obložení do diagonálních linií. Přináší to do interiéru dynamiku. Naopak pravidlené tvary a symetrické uspořádání přináší klid a harmonii. K liniím jsou druhé slidy ještě ZDE.

 

Když se v souvislosti s interiérovým designem použije výraz "čisté tvary" - myslívá se tím "hranaté a bez ozdob". Takové tvary si spojujeme s minimalismem a funkcionalismem. Naopak tvarovaný nábytek a doplňky si spojujeme s historičností. 

 

Křesílka vpravo vycházejí z rokoka. Ale nejedná se o starožitnosti. Rozdíl od pravého rokoka je v tom, že textil je jednobarevný a "venkovsky prostý" ... je to hrubší len - tzn. úplně jiný materiál, než který se používal v rokoku - to byl textil lesklý a se vzorem. Dřevo je pak buď natřené na bílo či se jedná o módní bělené dřevo, které si spojujeme se stylem Provence

 

Ve Francii je styl rokoka a klasicismu stále velmi silný a není proto divu, že mnoho moderních kousků designu od P. Starcka je těmito historickými předlohami inspirováno.

 

Křivka a ornament v nábytku a doplňcích po letech minimalismu opět přichází do módy. 

 

 

 

 

Jak lze pomocí kompozice přitáhnout pozornost

 


 

Picture25Při dekoraci stěn si často klademe za cíl přitáhnout pozornost k zajímavému či cennému prvku.

 

To často dosahujeme umístěním do středu stěny. Existují ale i další cesty.

 

Barva a vzor zde totiž hrají roli též.

 

Antilopa z hedvábného papíru je bílá a visí na rudé stěně - to ji velmi zvýrazňuje.

 

Více, než kdyby byla červená a visela na bílé stěně.

 

Je to dáno tím, že světlá barva na tmavém pozadí je údernější, než je tomu naopak.

 

Obrázek byl pořízen v penzionu dvou interiérových designérů v Kapském Městě.

 

 

 

 

 

 

Blízkost prvků

 


 

2V této kapitolce se společně zamysleme nad tím, zda je dobře, aby se kompozičně prvky mezi sebou téměř dotýkaly, případně, aby v kompozici chyběly "okraje".

 

V přiložené prezentaci si prohlédněte jednoduché schematické obrázky, které ilustrují, jaké vzájemné polohy mohou prvky mít.